Hitta balansen mellan träning och mat!

Lider du av övervikt och vill hitta sätt att gå ner? Då bör du fokusera på att hitta ett långvariga resultat. Den som bantar riskerar nämligen att först gå ner väldigt många kilon med hjälp av någon bantningskur, eller viktväktare eller på något annat sätt. När de väl gått ner känner de att de kan lätta lite på dieten, eller bantningen och återgår till sitt tidigare sätt att äta, med den konsekvensen att de går upp alla kilon igen. Många kan ha sådana mönster under flera år, utan att komma till rätta med grundorsaken. Kanske man mer långsiktigt behöver ändra sina levnadsvanor, eller sin inställning till mat. Här kommer vi inte gå in djupare än så här. Den som vill läsa mer om dieter och dietguider kan läsa här. Några konkreta tips kommer här:

  • Glädje - du ska känna att maten du äter gör dig glad och pigg snarare än irriterad och trött.
  • Stabil viktminskning - bantning sliter på kroppen. Det handlar mer om ett maraton än ett hundrameterslopp. Även om det är roligt att gå ner snabbt, är det bättre att gå ner långsamt och ändra matvanorna i grunden än att fasta och sedan äta som tidigare.
  • God kost - det är viktigt att du gillar det du äter. Att banta ska inte få dig att känna obehag inför måltiderna.
  • Mättnad - maten du äter ska ge en mättnadskänsla som står sig. Det är inte bra om du är hungrig större delen av dagen.
  • Hållbar träning viktigast

    Det viktigaste är att du hittar den träningsform som passar dig bäst. Att bara gå ner i vikt för utseendets skull är inte så meningsfullt. Det viktiga är att du blir mer hälsosam av viktminskning, att du blir starkare och får bättre kondition av träning. Här gäller enkel matematik; det du stoppar i dig ska inte ge mer fett än det fett fu bränner under träningen. Lycka till!

    30 aug 2017