LCHF - KLUBBEN

Nödvändiga proteiner

protein

Oavsett vilken diet man väljer måste man se till att få i sig alla de essentiella aminosyrorna. Essentiella aminosyror är de byggstenar som bygger upp proteiner och som kroppen inte kan bilda själv utan behöver få genom kosten. Dessa i sin tur är nödvändiga för att hålla igång vår muskulatur och förnyelsen av våra celler.

Många kanske tänker att en proteinrik kost bara är aktuell om man ska bygga muskler. Det är egentligen bara mängden proteiner som spelar in vid muskelbyggande. Alla, även soffpotatisar, behöver en viss mängd proteiner får att hålla kroppen i trim.

Dopamin och serotonin

Bortsett ifrån proteiner och cellernas förnyelse behövs de essentiella aminosyrorna även för att skapa vissa signalämnen som är helt nödvändiga för att kommunikationen i kroppen ska fungera. Ett av dessa signalämnen är dopamin som vi behöver för att många av våra kognitiva funktioner ska hålla igång. Dopamin är i sin tur en byggsten i signalämnet noradrenalin som också är viktigt för välmående och kognition.

Den essentiella aminosyran fenylalanin kan vi bara få i oss genom kosten. Fenylalanin är en väsentlig byggsten för att kroppen ska kunna skapa tyrosin som också är en aminosyra men som kallas halvessentiell då kroppen kan bilda den med hjälp av en essentiell aminosyra. Tyrosin är huvudkomponenten i signalämnen som adrenalin och dopamin.

Tryptofan är en annan essentiell aminosyra som vi bara kan få i oss genom kosten. Den är en nödvändig byggsten i signalämnen som melatonin och serotonin. Melatonin bidrar till att reglera sömnen och serotonin bidrar till att reglera en rad kroppsfunktioner.

Vi får inte låsa fast oss vid att proteiner och de mindre byggstenarna, de essentiella aminosyrorna, bidrar till att vi bygger muskler. De är nödvändiga för all normal cellfunktion och reglering av nervsystemet, för dygnsrytmen och för ett välmående mag- och tarmsystem. Ämnen som dopamin och serotonin gör att vi kan ha ett normalt och välmående liv.

Proteinrika snacks

På Hälsobloggen kan man läsa om essentiella aminosyror mm. Där finns det också ett inlägg om vilka snacks som är mest proteinrika. Vi förknippar ofta snacks med att vara goda men ack så onyttiga. Antingen innehåller de för mycket fett eller så innehåller de för mycket kolhydrater, beroende på vilken kost man väljer. De senaste åren har det dock kommit ut snacks på marknaden som är på snudden till nyttiga.

Ett av inläggen på Hälsobloggen listar många av de nya snacksen som har extra hög proteinhalt. Många av alternativen är riktigt goda. Om man vill se till att man får i sig proteiner genom flera av dagens måltider kan man välja ett snacks som mellanmål. Hitta din egen favorit.

21 nov 2019